5.  Bawang
Image result for bawang png
Sebelum memotong bawang, biarkan ia dalam kehangatan bilik. Apabila bawang disejukkan, ia cenderung menyerap lembapan dan tidak menarik untuk dimakan. Dan juga, kelembapan mempercepat proses pereputannya. Sekiranya selepas dipotong, bawang perlu disimpan di dalam peti sejuk atau ia akan cepat kering. Tetapi, penting supaya anda memasukkannya ke dalam pembungkus plastik dan ke dalam tempat penyimpanan sayuran di mana ia sepatutnya berada.
Nombor 6 adalah ‘kacang’ yang tidak patut berada didalam peti sejuk sama sekali!
6.  Nutella
Image result for nutella png
Makanan yang terkenal dan disukai ramai ini tidak boleh masuk ke dalam peti sejuk. Jika anda menyimpannya di sana, ia akan menjadi sangat pekat sehingga sukar disapu pada roti dan akan kehilangan banyak rasa coklatnya. Oleh itu, pastikan ia disimpan di pantri dan anda boleh menikmati rasa coklat berkrim yang amat anda sukai. Sekarang, itulah sesuatu yang membuat anda tersenyum.
Perkara seterusnya mungkin mengejutkan anda, tetapi ada alasan yang baik.
7.  Minyak Zaitun
Image result for minyak zaitun png
Adakah anda tahu bahawa minyak zaitun suka suasana gelap? Adakah anda tahu itu salah satu sebab mengapa ia sering dibeli didalam balang atau botol yang gelap? Walaupun peti sejuk kita sebenarnya gelap hampir sepanjang masa, suhu sejuknya boleh menyebabkan minyak zaitun menjadi keras. Untuk minyak zaitun asli, penyejukan sebenarnya boleh menjejaskan rasanya, dan anda pasti tidak mahu kualiti sebegitu.
8.  Herba
Image result for herba png
Ramai orang menganggap herba perlu disimpan di dalam peti sejuk agar ia tahan lebih lama. Tetapi ini sememangnya tidak benar. Satu, herba perlu kekal kering dan apabila disejukkan, ia akan mengumpul lembapan. Oleh itu, untuk mendapatkan hasil terbaik, potong dari bahagian bawah herba segar dan letakkannya di dalam balang berisi sedikit air.
Makanan seterusnya disimpan dalam peti sejuk pada kebanyakan masa.
9.  Tomato
Image result for Tomato png
Ya! Tomato tidak sepatutnya disimpan di dalam peti sejuk. Apabila anda menyimpannya disitu, anda sebenarnya merosakkan tomato itu sahaja. Bukan sahaja ia akan kehilangan rasa aslinya, tetapi ia akan memecahkan molekul dan tomato tersebut tidak peja lagil. Letakkan sahaja tomato mentah ditepi tingkap untuk hasil yang terbaik dan makanlah semasa ia dalam keadaan segar.
10.  Ketchup
Image result for ketchup png
Anda berfikir mengapa anda tidak boleh menyimpan sos tomato didalam peti sejuk adalah sama dengan sebab seperti tomato tadi? Kan sos tomato bahan utamanya ialah tomato itu sendiri. Baiklah, ini bukan alasan yang sebenarnya. Alasan sebenarnya ialah sos tomato mengandungi cuka, sejenis bahan pengawet semulajadi yang akan membuatkan sos anda segar tanpa perlu berada didalam peti sejuk.
11.  Tuna
Image result for tuna tin png
Apabila anda mendengar perkataan ‘tuna’, anda mungkin berfikir, “hei, itu ikanlah, saya tahu yang ikan mesti masuk ke dalam peti sejuk.” Tetapi sebenarnya, tuna didalam tin harus disimpan di pantri atau kabinet. Jika anda memasukkannya ke dalam peti sejuk, ia mudah terdedah kepada karat. Jika anda menyimpannya di tempat yang kering, ia boleh bertahan sehingga lima tahun! Walau bagaimanapun, selepas anda membukanya, anda perlu mengeluarkannya dari bekas tin dan simpannya di dalam peti sejuk.
12. Roti
Image result for bread png
Sungguh ironi mengapa roti perlu disimpan dari peti sejuk. Ia akan semakin kering! Itu betul. Dalam kes ini, kelembapan bukan masalah, tetapi hakikatnya bahawa roti akan menjadi basi jika terus sejuk. Walaupun ia boleh dibekukan jika ia tidak akan dimakan segera seperti anda berniat untuk membuat roti bakar sahaja.
13. Kentang
Image result for kentang png
Anda katakan tomato, saya katakan kentang. Eh, saya rasa mereka berdua perlu tersingkir dari senarai simpanan peti sejuk. Anda mungkin mendapati bahawa kentang sering disimpan di bawah tanah atau di bawah pantri bagi tukang masak yang mahir. Itu kerana apabila kentang disimpan di dalam peti sejuk, ia akan menjadi sangat lembap dan tidak berkualiti untuk dimasak kerana kanjinya telah pecah. Oh, tidak!
14. Epal
Image result for epal png
Anda mungkin suka epal yang sejuk, tetapi sebenarnya, ia akan bertahan selama beberapa minggu di atas meja atau kaunter dapur anda. Suhu dan kelembapan yang terlalu sejuk akan menyebabkan epal masak lebih cepat. Walaubagaimanapun, jika ia masak selepas beberapa minggu, ia boleh disimpan di dalam peti sejuk. Atau anda boleh terus makan saja!
15. Evokado
Image result for evokadopng
Satu cara yang bagus supaya avokado yang mentah menjadi masak ialah dengan membiarkannya berada dibahagian tepi tingkap. Ia akan mencapai kesempurnaan sebagai set daging berkrim versi vegetarian. Avokado akan mencapai konsisten optimum untuk resipi guacamole anda. Oleh itu cubalah, jangan membuatnya kekal mentah dengan meletakkannya di dalam peti sejuk!
16. Sos Pedas
Image result for sos pedaspng
Untuk sos yang pedas, pedas, jangan sesekali anda menyejukkannya. Suhu sejuk akan menghilangkan rasa pedas sos tersebut. Sebaliknya, simpanlah sos pedas yang berasaskan cuka ini di pantri untuk mengekalkan kepedasan semula jadi!
17. Jeruk
Image result for jeruk asam png
Seperti sos tomato, jeruk dibotolkan dengan sejumlah cuka yang cukup agar ia dapat disimpan selama bertahun-tahun! Jadi pilihan ditangan anda sendiri, untuk simpan di dalam peti sejuk dan ia menjadi kurang berkualiti atau nikmati jeruk rangup dan berjus setiap hari!
18. Bawang Putih
Image result for bawang putih png

Bawang putih akan bertambah masak dengan kadar yang lebih cepat di dalam peti sejuk dan akan mempengaruhi rasa makanan anda. Bawang putih memerlukan persekitaran yang berudara atau ia akan cepat rosak! Anda mesti ingat cara penyimpanan bawang putih yang betul ini sekiranya anda tidak sanggup makan keju bawang putih! Hmmm … kan?
19.  Pisang
Image result for banana png
Jadi kebanyakan orang tidak menyimpan pisang mereka di dalam peti sejuk kerana ternyata ada alasan yang baik! Apabila pisang disejukkan tidak hanya kulitnya berubah menjadi warna coklat, tetapi ia akan jadi terlebih masak dan sangat lembut hingga tidak menyelerakan untuk ditelan.
20.  Rempah
Image result for serbuk rempah png
Seperti makanan beraroma yang lain, suhu sejuk dan kelembapan akan memecah dan menghilangkan rasa didalam rempah. Oleh itu, untuk mendapatkan hasil masakan yang terbaik, simpanlah rempah pada suhu bilik!