Selasa, 28 Ogos 2012

6 Tip Makan Di Hari Raya

 

Bagi mengekalkan pola pemakanan sihat yang diamalkan sepanjang Ramadan, ikuti beberapa tip yang boleh anda amalkan di hari raya.

1. Jangan makan berlebihan di hari raya. Tubuh anda baru sahaja melalui proses detoksifikasi yang baik selama sebulan penuh. Jadi, sebaiknya jauhilah daripada terus meracuni tubuh anda dengan makanan-makanan berlemak tinggi, berkuah dan bersantan, apatah lagi tabiat lama anda seperti merokok.

2. Memang tidak dapat dielakkan makanan yang mengandungi santan seperti rendang, masak lodeh, ketupat palas dan sebagainya. Justeru, kurangi pengambilan makanan sebegini serta pilih hidangan yang mengandungi kuah santan yang cair. Sebolehnya, pilih ayam tanpa kulit atau daging tanpa lemak. Tambahan, tubuh masih memerlukan masa untuk beradaptasi kembali dengan pola waktu makan anda yang kembali normal. Sebab itu,anda digalakkan makan sedikit sahaja.

3. Pilih makanan yang tidak mengandungi banyak gula. Rata-rata hidangan di hari raya banyak yang mengandungi gula dan lemak yang tinggi. Makanan tersebut boleh meningkatkan respons tubuh untuk menghasilkan insulin berlebihan sehingga lemak akan kembali terkumpul di tubuh anda secara berlebihan.

4. Hindari makanan bersantan dan berminyak. Ini kerana makanan yang mengandungi minyak dan santan tentunya mengandungi kolesterol yang begitu tinggi. Kadar LDL (kolesterol jahat) di dalam darah akan melonjak melebihi kadar HDL (kolesterol baik).

5. Hidangkan buah potong dan sayuran segar untuk memenuhi vitamin dan zat lain bagi tubuh anda. Lebih baik makan buah potong daripada makan ais buah-buahan seperti smoothies atau jus buah yang sememangnya banyak memerlukan gula. Makanan berserat akan membantu mengurangi penyerapan kolesterol dan racun untuk tubuh anda.

6. Minum air putih. Hindari minuman ringan atau sirap. Banyakkan minum air putih terutama selepas makan pelbagai jenis makanan. Pastikan juga air putih bersih dan bebas kuman dan jumlahnya perlu memenuhi keperluan tubuh sekitar 1.5 liter sehingga 2.5 liter sehari.

1 ulasan:

inazamri berkata... JOM Reply

berat badan pun dah naik ni 2kg gara2 mkn byk raya huhu.selamat hari raya.Lama tak singgah sini.