Jumaat, 30 Mac 2012

Khasiat Teh! : TEH & JANTUNG

Khasiat Teh! : TEH & JANTUNG



Cathecins & theafl avin (polyphenol antioksida) yang terkandung di dalam teh terutamanya teh hijau menghalang pengoksidaan kolesterol yang boleh mengakibatkan sumbatan pada salur darah. Kajian mendapati subjek yang mengamalkan minum teh hijau mempunyai tahap kolesterol dan LDL ( kolesterol jahat) yang rendah.
Kajian di China mendapati secawan teh hijau sehari mengurangkan risiko penyakit jantung koronari sebanyak 10 peratus. Kajian di UK pula menunjukkan pengambilan lebih tiga cawan teh sehari mengurangkan risiko penyakit jantung koronari sementara satu hingga enam cawan teh hijau sehari mungkin meningkatkan tahap antioksida dalam badan.
Satu kajian telah dilakukan melibatkan 340 orang pesakit yang dijalankan untuk melihat kaitan di antara ‘caff einated coff ee’, ‘decaffeinated coffee’ dan teh serta kesannya terhadap serangan jantung. Hasil kajian mendapati hanya teh mempunyai kesan positif dengan merendahkan risiko serangan jantung.
Kajian oleh Boston Area Health mendapati satu cawan teh sehari merendahkan ½ kali ganda risiko serangan jantung. Ia menggantikan kopi, minuman soda /berkarbonat atau kordial dengan teh adalah satu langkah yang sihat. Harvard School of Public Health juga menyarankan minum teh dengan tambahan gula yang minimal, setiap hari.

sumber dari Majalah NUR

Tiada ulasan: