Isnin, 9 April 2012

Misi Mencari Keperluan Ummi Selepas Bersalin Nanti


Alhamdulillah keperluan bayi yang bakal lahir sudah 95% selesai...cuma nak cari minyak Telon atau Minyak Kayu Putih jer..yang lain selesai dah kot..Botol Susu dan susu?  oh tidak...coz bercadang nak bagi susu ibu secara ekslusif,  yer lah wat per cuti diberi 3 bulan tu kalu tak bagi susu ibu sepenuhnya.  Kakak-kakaknya dulu sampai 2 tahun lebih nyusu badan...bila nk bagi berhenti tu sedih rasanya.


Hah sekarang nie misi aku ialah mencari keperluan aku pula selepas bersalin nanti...antaranya..huuuu wat malu jer..Kain Batik..kain batik nie hanya dipakai semasa selepas bersalin jer..tu yang kena beli lain tu..beli dah tak guna tah ke mana-mana perginya..al maklum dah ninggalkan 5 tahun pantang-memantang nie..heeee.  Aku dah beli Jamu Maharani beli dengan member yang datang dari Melaka..produk dari Hi-O.  Ermmm dalam set jamu tu takder pilis, param dan sabun lulur jadi aku kena beli asing lah nampaknya.  Aku juga sedang survey bengkung moden untuk insan seperti aku yang bersalin secara C-Section. huh takut aku pakai bengkung yang bertali-tali tu...mau terbuka jahitan kat perut aku kang....  Per lagi yerkkk hah..nak cari stokin tebal.
Set ini aku pernah gunakan suatu masa dahulu....

Ermmm..ingat bila nak bersalin  barang baby jer nak beli..umminya pun kena beli macam-macam gak..ish..ish..ish..semua nie memerlukan kos.jadi kena beli dikit-dikit...Set Bersalin sekarang nie pun mencecah RM 300 ke atas kebanyakannya. Sebelum-sebelum nie aku menggunakan produk dari Indonesia..habis tu ibunda saya kan dari sana sih...tapi kali nie ingat nak tukar tu yg amik Jamu Maharani tu.  Aku survey kat internet ramai gak yang makan produk nie.  Cuba jer lah dulu kan..Harap-harap sesuai untuk ibu yang menyusukan anak.  Jamu sebelum nie agak panas bila aku makan jer babay aku cirit-birit..jadi aku tinggal camtu jer..aku lebih pentingkan anak dari aku nak langsing...nak lansing tu kedian boleh..tapi kesihatan baby kena diutamakan dan diambil berat. Kalu anda pula bagaimana? Pilih nak kurus (pentingkan diri sendiri dulu) atau memilih untuk menyusukan anak secara eksklusif ?

Tiada ulasan: