Isnin, 29 Oktober 2012

Apa itu Paplova ?

Ermm... antara menu pelik yang aku jumpa Raya Haji baru-baru nie ..nie lah..dia PAPLOVA...first time kot aku dengan..nengok dan rasa..(sshhhh tak berapa jadi sebenarnya..heee) .  Sebenanrnya menu nie adik aku yg study kat Uitm Jengka tu yang perkenalkan kat aku...dia semangat nak buat untuk disajikan pada pagi Raya Haji..kononnya...takper semangat tu yang penting.  Wah!!! siap wat muffin blueberry..dan coklat lagi...Pastu tetiba dia sebut nak wat Paplova..hah..apa tu? hai aku nie ketinggalan plak bab-bab nie...takper..ko waqt jer nanti aku nak rasa..yer...ermm...semangat nak wat pagi Raya konon sekali petang Raya baru wat...ceh...rasanya...manis ler apa lagi..boleh ah..sedap...coz dia kata tak berapa jadi..so...aku tak dapat nak klasifikasi kan menu tu sedap ker tak sedap heee..nampak gayanya biar aku plak yang cuba wat PAPLOVA nie...ha..Meh aku nak share apa bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat PAPLOVA nie...simplek jer bahan-bahan dan cara nak membuatnya..jom try ..cuba dan test..



Bahan-bahan
4 biji putih telur
1 cawan gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu besar tepung jagung


Topping/hiasan
1 cawan (240 ml ) whipping cream
1 1/2 sudu besar gula halus
1/2 sudu teh esen vanilla


 resepi pavlova
Cara membuat
-Pukul putih telur dengan perlahan.
-Masukkan gula satu sudu demi satu sudu sambil putar dengan laju sehingga putih berkilat.
-Masukkan esen vanilla dan gaul.
-Masukkan tepung jagung dan cuka beserta gaul.

-Panaskan oven pada suhu 150 darjah celcius.
-Masukkan adunan ke dalam oven.
-Setelah 15 minit turunkan suhu kepada 140 darjah celcius.
-Bakar selama satu jam.
-Setelah siap dibakar, buka pintu oven sedikit dan tunggu sehingga meringue betul-betul sejuk sebelum dihias dengan menggunakan whipped cream dan buah-buahan masam seperti strawberi, kiwi, blueberi.


Resepi nie gue amik dari blog nie...singgah lah yer  http://www.blogammar.com 

1 ulasan:

- AZIE - berkata... JOM Reply

manis nie...itu yg wat seram nak mkn hehehehe