Selasa, 9 Oktober 2012

Cuak Giler Aku Dibuatnya....

Hoo dalam entry yang lepas kan aku ada citer yang aku gi wat Minor Surgeri gigi bongsu aku...aku kan alergi ubat tahan sakit jadi aku di saran oleh Doktor gigi tersebut untuk amik Tramadol sejenis moffin...kalu amik sure ngantuk punya..masalahnya..aku amik memang nagntuk..tapi aku kan ada anak kecik..kalu dia tak tido camner aku nak tidor..jadi memang sangat weng aku dibuatnya.

Hari pertama amik ubat tu takper..ok lagi...hari berikutnya...pergh...macam orang mengandung nie..mabuk teruk...serba tak kena dibuatnya...segala jenis bau aku tak suka..bau busuk...memang tanda-tanda macam aku pregnant dulu ah...cuak aku dibuatnya...anak aku baru 4 bulan nie...aku makan Pil Perancang jenis Jasmin...aku rasa aku makan ikut time...takkan leh mengandung kot....denyutan jantung jadi laju....nafas jadi pendek...jadi tak bermaya...semualah ada...tak berani aku nak bgtau suami aku...heee kang dia pun kata aku mengandung....Setelah aku rasa lain macam jer..aku pun google...kesan-kesan makan Tramadol ni...pergh...banyak kesannya..di antaranya...
 
Kesan sampingan Tramadol 
 
Dapatkan bantuan perubatan kecemasan jika anda mempunyai apa-apa tanda tindak balas alahan terhadap tramadol seperti: gatal-gatal, sukar bernafas, bengkak pada muka, bibir, lidah, atau tekak. Hentikan menggunakan tramadol dan hubungi doktor anda segera jika anda mempunyai apa-apa kesan sampingan yang serius seperti:
1. halusinasi, demam, kadar degupan jantung yang pantas, refleks yang terlalu aktif, rasa loya, muntah-muntah, cirit-birit, kehilangan keseimbangan, pengsan;
2. sawan;
3. kulit merah, melepuh, atau ruam yang mengelupas;
4. pernafasan yang pendek, nadi lemah.
 
Kesan sampingan tramadol kurang serius mungkin termasuk:
1. pening, rasa berputar;
2. sembelit, sakit perut;
3. sakit kepala;
4. rasa mengantuk;
5. rasa gementar atau bimbang.
Ini bukanlah senarai lengkap kesan-kesan sampingan dan  kesan lain boleh berlaku. Hubungi doktor anda untuk nasihat perubatan tentang kesan-kesan sampingan. 
 
Bila aku dah tau kesan-kesannya..aku pun stop lah amik ubat tu....makan masa gak nak kembali normal...serik aku dibuatnya...bila time waktu datang haid sepatutnya datang..tak datang gak...makin cuak aku...risau sume ada lah...akhir sekali datang gakk...huh...gembira aku...cuma lambat sket jer...coz kalu makan Pil Perancang kan patut period regular...kali nie lambat sehari...pergh...bengong kejap aku dibuatnya..haaaa

Tiada ulasan: