Isnin, 1 Oktober 2012

Bye..Bye Gigi Bongsu

Al-kisah Jumaat lepas aku gi wat minor operation/surgeri gigi bongsu coz gigi tu keadaannya dah kronik dan dah makan bahagian pipi. Walaupun aku dah 4 kali wat operation tapi perasaan takut tetap ada...heee masuk je kat dalam bilik..Doktor gigi bagi penerangan serba sedikit apa yang akan di buat ngan gigi aku dan apa kesannya.  aku pun mendengar dengan kusyuk dan tawadhuknya. Yang buat aku lagi ngeri...ramai plak pembantu doktor nie...kat keliling aku macam nak wat major surgery plak...heee
First sekali doktor bius...ada tiga injection kot...so aku terasa kebas sebelah pipi sampai ke mulut...memang tak rasa apa...pastu segala peralatan keluar mula sekali alat apa tah..bising ah bunyinya..macam kena gerudi mulut aku...pastu macam kena pahat pun ada...kena cangkul ..kena belah..pun ader..heeee prosesnya hampir sejam ah gak.  Bila dah dapat keluar gigi tu...ada plak sesi gunting menggunting dalam mulut aku nie ha....gunting gusi hagaknya...pastu nampak Doktor amik benang....dalam 3 benang gak jahit..aku tak pasti jahit apa...tapi bila dah selesai aku nengok dalam mulut aku nie rupanya jahit tang pipi aku nie ha..panjang gak pergh ngeri gak...fuh..
Setelah selesai jahit-menjahit...Doktor bagi penerangan sekali lagi...tentang pemakanan..kena amik soft diet..kira makan bubur ler gamoknya...dia kata lepas bius habis nie maby akan rasa sakit..so dia nak bagi ubat ponsten..hai aku kan alergi ubat tahan sakit..so aku amin panadol jer ler...lepas tu aku di saran oleh Doktor cuba makan ubat tahan sakit jenis Tramadol...ya Allah...kesan makan ubat nie..teruk sangat..coz ubat nie sejenis moffin...so akan rasa mual..loya ...pening..mcam duk dalam kapal...dan perasaan dan jiwa rasa lain...so memang aku mengalaminya..

 

Selepas beberapa jam...wat minor sugery tu..pipi aku jadi membengkak..macam kena beguk...maby kesan-kesannya lah tu..pastu...hampir setengah hari lah gak dok kena gigit kapas jer...coz asyik bleeding jer...bertakung darah dalam mulut nie.  Hai..namapaknya aku kena makan bubur dan sewaktu dengannya jer lah nie...pastu makan sebelah mulut jer ler...sehingga ke hari nie dah 4 hari masih ada bengkak lagi tang pipi aku nie...tapi cover ah ngan tudung.

Tiada ulasan: