Jumaat, 30 September 2011

Baju Kurung Pertama Yang Aku Jahit Sendiri


Al-Kisah...toib...tahun 1998 zaman dolu aku nie amik kelas Ekonomi Rumah Tangga (ERT) ermm... tak silap nie projek tingkatan 5 kot....hehehe bila nengok gambar nie kelakar bangat, (aku 3 dari kanan) tak silap kain tu aku beli kat globe...amik kain cotton senang nak jahit al-maklum baru belajar..hagak-hagak ah nk jahit kain yang licin.  Aku tak berapa minat menjahit..tapi boleh ah...hehehe gambar nie di ambil setelah diperagakan ke cikgu ERT kitaorang cikgu Zaleha, Sekolah Menengah Taman Keramat, aduh kurusnya aku masa nie...bila ah nak dapat balik body camtu yerk...takder maknanya. 
Masa nie memang projek jahit baju kurung Kedah tu yang sume sama je fesyennya tu...cuma aku tambah ah sket butang cina...pastu ribon kat tangan...ish kalau nak suruh pakai baju tu sekarang memang tang tangan pun dan tak masuk..apatah lagi ke badan.  Aku masih simpan lagi naju tu coz kenangan mana tau nanti leh tunjuk ke generasi aku akan datang kah..kah...lupa nak tunjuk kat anak dara aku..tapi kang jenoh plak dia suruh aku plak jahit ..perh dah lupa dah sklill2 menjahit nie..kena gi berguru ah nampaknya..dengan kakak iparku di http://kelas-jahitan.blogspot.com/ pergh sempat lagi aku promote kelas jahitan kakak iparku...
Untung tahu menjahit nie..jimat duit upah baju mahal-mahal..kekadang upah baju lebih mahal dari harga kain...macam kawan-kawan aku di Kemas Wilayah dulu..Jumaat beli kain hari Isnin depannya dah leh pakai baju baru tu..pergh..jeles aku nengoknya. Ok yer sesiapa yang berminat nak belajar menjahit pelbagai jenis jahitan seperti tudung, cadar dan manik lawat-lawat lah ke http://kelas-jahitan.blogspot.com/. siap ada sijil lagi tau..kira bertauliah ah...

Bengkel Manik & Labuci
11 April 2010
Kg. Baru Kuala Lumpur

2 ulasan:

Dida mumin♥ berkata... JOM Reply

kau yg mana satu ni..yg sebelah org pakai tudung tu ke?...lain nya muka kau dulu ...:)

hardy boy berkata... JOM Reply

salam ukhwah antara blogger... saya follow blog comel nie drp segment LULU. Sudilah follow saya juga (^_^)
http://princehardy.blogspot.com/2011/09/jom-tambah-follower.html