Khamis, 26 Mei 2011

7 Khalimah Yang Sukar Diterima Suami

7 Khalimah Yang Sukar Diterima Suami
1. ‘Abang ni kurus sangat’ atau ‘Abang gemuk sangatlah’
Sebagai wanita, anda sudah tentu kecil hati bila dikata sedemikian oleh suami meskipun itu memang hakikatnya. Begitu jua dengan suami anda. Sebagaimana yang diperkatakan tadi lelaki memang sensitif jika ada yang berkomentar tentang bentuk tubuhnya.
Walau ia perkara yang benar sekali pun dan anda bimbang akan kesihatan suami tapi anda perlu bijak menyatakannya. Sebagai contoh hidangkan makanan diet untuk suami, sekiranya suami bertanya maka katakan anda prihatin tentang kesihatannya dan tidak mahu dia menghidap sebarang penyakit. Itu lebih lembut malah memberi petanda bahawa anda sebagai isteri amat menyayangi dirinya.

2. ''Kenapalah awak tak macam suami kawan saya’
Lelaki sangat benci jika diri mereka dibandingkan dengan lelaki lain, apalagi jika perbandingan itu keluar dari mulut pasangannya. Ia akan ‘melukai’ egonya. Namun, kebanyakan isteri cenderung melakukan kesalahan ini tanpa menyedarinya.
Ayat sebegini akan membekas di hatinya. Ia menggambarkan anda sebagai pasangan seolah-olah kecewa dengan dirinya dan dia sebagai suami tidak mampu memuaskan hati pasangan.

3. ‘Abang punya baju hari ni kelakarlah!’
Sekali lagi diingatkan jangan memberi komentar negatif tentang cara seseorang lelaki berpakaian. Tidak hanya ia akan mengganggu perasaannya tapi juga membuat seseorang lelaki itu kurang keyakinan diri. Sudah tentu anda tidak mahu suami berperasaan sedemikian. Memang, tidak salah jika anda ingin memberinya tip agar suami lebih bergaya tapi cara menyampaikannya perlu lebih ‘diplomatik.’ Misalnya, anda boleh mengutarakannya dengan menggunakan ayat begini, ‘Abang, saya rasa kalau abang pakai baju ini lebih sesuai’ atau pun ‘ Baju warna yang saya pilih ni mesti buat abang nampak lebih cerah.’

4. ‘Kamu membosankan!”
Walau hanya mengatakannya sekali saja pada suami tapi ayat ini akan bermain-main di fi kirannya boleh jadi sampai bila-bila. Dia akan cuba mencari di mana salah dan silapnya dan ini akan mengganggu hatinya.
Meskipun anda mungkin meng u capkannya dengan nada ingin bergurau tapi suami pula menganggapnya sebagai satu penghinaan. Betapa dirinya dilihat gagal memberi kebahagiaan dan kegembiraan kepada pasangannya. Ini satu yang serius.

5. ‘Saya sibuk, saya tiada masa nak bercakap sekarang’
Jika ini yang anda ucapkan pada suami bermakna anda telah menolak ke tepi rasa hormat pada pasangan anda. Ucapan ini tidak harus anda ucapkan pada suami sungguh pun pada ketika itu anda memang benar-benar sibuk dan kesuntukan masa.
Perasaan suami amat perlu dijaga. Biar pun pada anda suami seorang yang cukup memahami tapi kata-kata ini boleh menghiris kalbunya dan membuatkan dirinya terasa kecil. Betapa dirinya dengan mudah ditolak ke tepi pada satu-satu masa.

6. ‘Awak ni pandai ke tidak bawa kereta?’
Selain penampilan satu lagi aspek tentang lelaki yang boleh membuatkan mereka lekas tersentap ialah apabila seseorang wanita mempertikaikan caranya memandu. Kebanyakan lelaki percaya bahawa mereka punya kemahiran memandu yang lebih berbanding wanita.
Jadi bila anda sebagai isteri apatah lagi tidak tahu memandu meluahkan kompelin tentang cara pemanduannya tentu saja akan membuatkan suami sakit hati. Oleh itu lebih elok jika anda diam saja di tempat penumpang kecualilah jika anda melihat suami memandu dalam keadaan yang berbahaya dan cuai.

7. ‘Kawan abang tu segak betullah!’
Kalau anda kurang senang mendengar suami memuji kecantikan wanita lain, perkara yang sama dirasai oleh suami tatkala mulut anda menyebut tentang ketampanan dan kegagahan lelaki lain.
Suami akan berasa sedikit kesal apabila isteri membanggakan lelaki lain walhal sepatutnya pujian itu menjadi miliknya. Lebih-lebih lagi jika anda menyatakannya di hadapan dirinya yang ketika itu sedang bersama rakan-rakan lain. Tidak mustahil anda akan dianggap ‘memalukan’ dirinya.
Jika betul anda kagum dengan rupa paras rakan pasangan nyatakanlah dalam kalangan rakan anda saja atau lebih baik simpan saja dalam benak anda. Seharusnya anda membanggakan suami sendiri dan bukan lelaki lain.

Sumber Mingguan Wanita

2 ulasan:

alinac lover berkata... JOM Reply

hoho~ bgus entri ni

Alan Rizque berkata... JOM Reply

Memang tak suka pun..satu lagi kalau dia cerita pasal ex dia dulu..