Isnin, 15 Ogos 2011

Pengajaran Buat Aku Di Bazaar Ramadhan

Pergh...nie terjadi pada aku sejak dua menjak cuaca hujan di waktu petang nie..al maklum nak kejar masa, jadi aku main membeli jer...juadah berbuka yang berkenan di hati..nampak ada kain rentang lawa sikit pastu ada periuk besar sket tu dah kira ok lah tu..tapi aku kekadang terlupa sesuatu..HARGA..ada peniaga yang tak letak tanda harga.  Aku perasan peniaga yang tak letak tanda harga tu maknanya juadah yang di jual tu harnganya lain dari peniaga lain..nak tau kenapa..ok..

Kes Pertama
Aku dan suami teringin nak makan Nasi Arab...pastu ternampaklah kat Bazaar Ramadhan Setiawangsa nie, ramai gak yang membeli...aku main beli jer..bagi 1 Nasi Arab....sekali tanya.berapa hinggit...sekali RM12 lah...pergh nak tertelan air liur dibuatnya..maknanya kaya2 orang kita yer..beli nasi RM12 kat Bazaar. Untuk makluman bazaar nie tdak diletakkan tanda harga.

Kes Kedua
Selang beberapa hari selepas itu aku gi ngan kawan aku plak di Bazaar Ramdhan yang sama...dah berapa hari puasa aku dan suami tak pekena lagi murtabak, maka aku beli lah murtabak yang nampak gemuk-gemuk sikit..aku duk pikir harga standard murtabak RM 2 hinggit kan..kecuali muratabak Singapore memang mahal nie murtabak biasa..aku order ah 2....selap aku da..tanya bila nak bayar ca tanya dulu baru order...tak serik-serik dah terkena Nasi Arab..kan..sekali kena RM 6 tertelan lagi air liur aku.  Peniaga nie pun tiada tanda harga.

Kes Ketiga
Minggu berikutnya plak, dalam waktu hujan aku beli kuih-muih yang aku tak pekena lagi..ceh macam apa kan..kali nie aku pandai ah..tanya harga dulu...sekali dia kata RM0.50 sen seketul kuih yang kecik cetoet...Ya Allah...memang ah aku tau semua harga barang naik..tapi nak naikkan harga barang yang dijual tu biarlah berpada-pada..masalahnya ada je kuih yang sama dan rasa yang sama leh je jual 0.40 sen..hagaknya atau gamaknya dia guna minyak tanpa kolestrol kot..hehehe nie pun takder gak tanda harga...

Pengajaran buat aku ialah jangan beli juadah atau makanan yang tiada tanda harga..sebab yang tu dia mesti jual mahal atau harga lain dari orang lain..tu yang tak berani letak tanda harga tu...lagi satu nak membeli tu tanya harga dulu yer...:) peace

2 ulasan:

azu berkata... JOM Reply

ummip3, blom tgk peniaga nasi lagi, pi hentam harga lauk pauk..dpn mata azu, org maj bdraya tnya..peniaga mengagau jawab'adelah..tak bawak la' pesal diorg ni letak hg mhl2, dh la yg jenis azu ni mmg boros bab2 mkn ni..sabo2

ummiP3 berkata... JOM Reply

@azu ha tu ler..ada baca posting Azu lastweek pasal peniaga cekik darah nie...