Selasa, 28 Jun 2011

Pengajaran dan Peringatan Mengenai Israk dan Mikraj

  Isra' membawa pengertian perjalan nabi Muhammad s.a.w pada malam hari dengan menaiki Burak bermula dari masji al-Haram di Mekah ke masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis.
     
 Manakala Mikraj membawa maksud naiknya nabi s.a.w ke langit dari masjid al-Aqsa ke Sidratul Muntaha.

*Pengajaran

- disyariatkan membawa kepada kebahagiaan akhirat.

- Keimanan terhadap perkara gahib merupakan asas aqidah Islam.


- Keimanan bahawa Allah S.W.T benar-benar bersemayam di atas Arasyh di atas langit   ketujuh.


- Pentingnya solat lima waktu dan mulianya kedudukannya kerana Nabi S.A.W mengambilnya langsung dari Allah S.W.T.


- Mulianya kedudukan Nabi S.A.W dan umat baginda berbanding umat terdahulu.


- Baitul Muqaddas adalah hak milik Umat Islam, bukan milik bangsa Arab, Yahudi, dan lain-lain bangsa.


- Dosa mengumpat dan tidak beramal dengan apa yang dikatakan termasuk dosa besar.
- Amalan berzikir

- Berbekam adalah sunnah.




*Peringatan

Allah mendudukkan Nabi S.A.W di atas Arasyh.Terdapat cerita-cerita dalam Isra' dan Mikraj ini berdasar sumber yang tidak sahih yang perlu dijauhi kerana Isra' dan Mikraj termasuk perkara Usuluddin (Asas Agama) dan mereka yang mengingkarinya menjadi kufur. Wajib perkara aqidah itu disandar pada hadis-hadis yang sahih sahaja. Antara cerita dogeng yang sering didengari adalah:


-Kepercayaan bahawa batu besar di bawah Kubah (Dome of The Rock) memiliki keistimewaan sama ada dikatakan Nabi S.A.W menambat Buraq di situ atau batu itu hendak mengikut baginda Mikraj kedua-duanya adalah dogeng dan karut demikian juga Nabi memulakan mikraj dari batu itu adalah dusta.


-Pendapat yang mengatakan pada malam Isra' itu baginda tidur di rumah sepupu baginda Ummu Hani' adalah dogeng yang boleh mencemarkan imej Rasulullah S.A.W
-Rasulullah S.A.W diajarkan azan pada malam mikraj


-Apabila sampai di Sidratul Muntaha dan baginda hendak berjumpa Allah tiba-tiba keluar dari sebalik hijab (iaitulah cahaya yang mendinding antara Allah dan makhluk-Nya) seorang malaikat yang Jibril sendiri tidak pernah kenal. Ini adalah dusta.


-Nabi melihat di tiang arasyh yang kanan tertulis: "Muhammad Rasulullah, Aku kuatkannya dengan Ali dan Aku bantunya dengan Ali" ini adalah khurafat Syiah.


-Nabi Melihat di Arsyh ada tertulis: "Muhammad Rasulullah, Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Faruq, Usman Zun Nurain dibunuh secara zalim". Ini adalah khurafat.


-Nabi melihat Malaikat Maut dan Jibril menyatakan namanya Izrail dan Izrail memberitakan kehebatan Ali. Ini adalah dusta. Tidak tsabit Izrail adalah nama Malaikat Maut.


-Nabi S.A.W menanti Allah Taala kerana Allah sedang bersolat, ini dusta yang dahsyat.
-Nabi S.A.W melihat adanya di bawah Arasyh ayam jantan dan Naga.
-Nabi S.A.W melihat umur dunia dalam rupa wanita tua


-Nabi S.A.W bertemu qafilah kehilangan unta dan meminum air sebuah qafilah.


-Nabi S.A.W terdengar panggilan Iblis di perjalanan Isra' dan Mikraj.
-Nabi S.A.W berhenti di beberapa tempat dalam perjalanan menuju ke Baitul Muqaddas dan bersolat di situ seperti di Beit al-Lahm.

Tiada ulasan: